Nieuws

Kennemerhart biedt ruimte voor maatwerk 

Cliënten verdienen zorg op maat

Het belangrijkste uitgangspunt van Kennemerhart is het zoveel mogelijk waarborgen van de gezondheid en het welzijn van onze cliënten, medewerkers en vrijwilligers. De afgelopen periode hebben alle cliënten binnen Kennemerhart in de Langdurige zorg een COVID19 vaccinatie aangeboden gekregen. Hetzelfde geldt voor alle medewerkers die op één van onze woonzorglocaties werken. De vaccinatiegraad onder cliënten is dermate hoog en het aantal besmette cliënten zodanig laag dat Kennemerhart na heeft gedacht over verruiming van de maatregelen. ‘Verruiming is ook een expliciete wens van cliënten, naasten en medewerkers’, vertelt Audrey van Schaik, voorzitter Raad van Bestuur Kennemerhart. ‘Cliënten verdienen zorg op maat. Bij Kennemerhart zijn we altijd bezig met mogelijkheden hoe we het welbevinden van onze cliënten kunnen vergroten. In dit kader zijn wij op 26 april jl. in één van onze woonzorglocaties, namelijk De Blinkert, gestart met de pilot: het afschalen van het preventief dragen van het mondkapje door medewerkers. Een vertrouwd gezicht vergroot het welbevinden van onze cliënten. Een mondkapje belemmert dit. Terwijl juist kwetsbare mensen en mensen met dementie herkenbaarheid en veiligheid nodig hebben. Mensen met dementie richten zich sterk op mimiek en lichaamstaal. Daarnaast zien en horen ouderen vaak slechter, wat het contact nóg moeilijker maakt. Daarom is het van groot belang om veilig, maar ook creatief te kijken naar wat wij hierin kunnen doen, vandaar dat we deze pilot zijn gestart.’

‘We hebben vooraf met alle betrokkenen afgestemd en toestemming gevraagd’, vertelt Ans van Beek teamleider zorg van De Blinkert. ‘Wij weten dat een heel groot deel van onze medewerkers zijn gevaccineerd. We bevinden ons nu in de startfase waarin corona steeds minder invloed krijgt op persoonsgerichte zorg en de kwaliteit van leven van onze bewoners. En vinden dat wij daar een eerste stap in horen te zetten voor de vrijheid van onze cliënten. Want hoe langer deze situatie duurt, hoe meer negatieve impact het heeft op het welbevinden van onze cliënten. Een eerste stap zetten hoort bij ons, dat hebben we vorig jaar bijvoorbeeld ook een aantal keer laten zien. Wij waren één van de eerste zorgorganisaties met een ‘bezoekershuisje’ toen de verpleeghuizen ‘op slot waren’. En wij namen deel aan de landelijke pilot bezoekersregeling. Ik ben trots om te werken bij een organisatie die zijn nek uitsteekt voor haar cliënten en waar medewerkers een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ik werk niet voor niets al 42 jaar voor deze organisatie’, zegt Ans.

Na een periode van twee weken zijn de ervaringen van mantelzorgers en cliënten positief. Zij zijn blij dat dit een stap is in de goede richting naar ‘het normale’ leven. Ook wordt bevestigd dat  medewerkers en cliënten beter met elkaar kunnen communiceren en dat er minder afstand wordt ervaren doordat medewerkers weer beter worden herkend door cliënten. De cliëntenraad sluit zich aan bij deze uitkomsten en ervaringen. De komende weken gaan we stap voor stap onderzoeken of we het preventief gebruik mondkapje op de andere afdelingen van de Blinkert en locaties van Kennemerhart kunnen afbouwen. Wij blijven uiteraard alert. Natuurlijk worden hygiëne voorschriften opgevolgd, cliënten en medewerkers getest bij vermoeden van een besmetting én op indicatie mondkapjes ingezet.

Deel deze pagina:

Ander nieuws

Ontvang ons nieuws

Wilt u op de hoogte gehouden worden van onze locaties, nieuws en activiteiten? Schrijft u zich dan hier in voor onze nieuwsbrief:

Inschrijven nieuwsbrief
Meerkeuze *
Bezig met versturen