Roosters dichten met zoveel mogelijk vaste gezichten
Roosters dichten
Nadat de planners op locatie de roosters hebben gemaakt, komen Sandra en haar collega’s in actie om de roosters te dichten. Sandra: ‘Elke 4 weken ontvangen we op de maandag het overzicht met de openstaande diensten. Dat kunnen er honderden zijn. Vervolgens mailen we onze flexers. Zij kunnen hun werkschema flexibel invullen, passend bij hun (privé) omstandigheden. Daarvoor hebben ze tot de zondag daarop de tijd. Het kan bijvoorbeeld gaan om een dienst van 3 uur of om een hele dag of avonddienst. We plannen altijd 4 weken vooruit. Nadat de flexers tijd hebben gehad om zich in te schrijven, en er alsnog diensten open staan, zetten de planners van de locaties de diensten weer open in ONS. Op die manier zijn ze zichtbaar voor de ‘preferred suppliers’, de bureaus waar we een overeenkomst mee hebben om PNILLERS (personeel niet in loondienst, ofwel een ZZP’er) in te zetten. De afspraak met de locaties is, dat zij zélf kunnen bepalen of dit wel of niet gewenst is.’
YES! Missie geslaagd
Wat gebeurt er met last minute aanvragen voor het planbureau? Sandra: ‘Dat begint meestal met het rondsturen van appjes, of iemand misschien nog diezelfde dag een dienst wil doen. Zo kan men eerst even rustig nadenken over het verzoek.' Er wordt dus heel wat afgebeld door de 5 planners van het planbureau. ‘Nee heb je, ja kun je krijgen.’ Soms hoor je opgelucht een ‘yes’ op het Kennemerhuis, de plek waar het planbureau kantoor houdt. Dat betekent dat een missie om een rooster rond te krijgen geslaagd is. Sandra: ‘En het kan ook zijn dat we opeens de naam van een medewerker in het overzicht op het scherm zien verschijnen, dan is het op een locatie gelukt om een dienst in te vullen. Want gelukkig hebben we veel zorgcollega’s met een groot zorghart die mee denken en flexibel zijn als het gaat om de roosters rond te krijgen.’
Lekker ‘flex’
Vaak horen Sandra en haar collega’s terug hoe leuk en fijn het flexwerken is. ‘Voor een flexer is geen dag hetzelfde. Zo draaien ze soms een ochtenddienst in Bloemendaal, om in de avond een wijkteam te versterken in Zandvoort. En de ene keer werken ze voor een somatische afdeling en de andere keer voor cliënten met een PG-zorgvraag. Voor bijvoorbeeld ouders die rekening moeten houden met schooltijden is dat ideaal. Je geeft immers zelf aan wanneer je beschikbaar bent. Hoe ‘flex’ is dat!’
Waar Sandra elke keer weer blij van wordt? ‘De variatie. Het contact met de planners op de locaties, de dynamiek. Soms is het even schakelen als op maandag de mailbox van het planbureau is ontploft, de telefoon onophoudelijk gaat en we keihard aan de bak moeten om de gaten te vullen. Maar het is elke keer weer een heerlijk gevoel als het gelukt is om de roosterpuzzel op te lossen.’
Flexwerker en helpende niveau 2 Monique Pardon: ‘Ik vind het fijn om zelf te kunnen invullen waar en wanneer ik werk. Eerder werkte ik in de gehandicaptenzorg en de thuiszorg. Toen ik hoorde over de start van de Kennemerhart flexpool heb ik direct gesolliciteerd. Ik kan ook 4 of 6 uursdiensten draaien. Voor mij is dat ideaal in verband met mijn hond. Ik werk op zo’n 3 tot 4 vaste locaties op verschillende afdelingen. Een groot pluspunt vind ik dat je telkens weer met verschillende collega’s werkt. Dat is verfrissend. Belangrijk is dat je je goed kunt aanpassen, maar ook dat je goed voor jezelf op kunt komen als dat nodig is. Goede communicatie met bijvoorbeeld de teamleiding is daarbij belangrijk. Voor mij is het flexwerken ideaal en ik hoop het dan ook nog lang te mogen doen!’
Flexwerker en verzorgende Babette Dekker: ‘Ik werk al 38 jaar in de zorg. Door het werken in de flexpool kan ik zelf mijn werk indelen. Voor mij betekent dat vrijheid. Mijn leeftijd en ervaring zorgen ervoor dat ik zelfverzekerd ben in mijn beroep. Het werken via de flexpool combineer ik met onder andere een nul-urencontract in de palliatieve thuiszorg. Daar ligt voor mij een uitdaging die ik niet op een vaste locatie met een vast team vind.’
Flexwerker en verpleegkundige Iris Nijemanting van Schooneveld: ‘Ik werkte 16 jaar in de thuiszorg maar miste collega’s, het werken in een team, complexe situaties en de verpleegtechnische handelingen. Daarom solliciteerde ik bij Kennemerhart. Het werken in de flexpool vind ik ideaal omdat ik op die manier verschillende woonzorglocaties en ook verschillende collega’s kan leren kennen. Daarbij komt het wel eens voor dat je niet fijn met iemand samen werkt maar dan denk ik, ‘ach morgen weer ergens anders aan de slag’. Ook hoef ik me minder druk te maken over de dagelijkse beslommeringen met familie of zorgplannen, dat is een voordeel maar kan ook een nadeel zijn omdat ik wel iemand ben die graag dingen op orde stelt. Ik werk momenteel vooral in Overspaarne en bepaal mijn eigen rooster. Onregelmatig werken maakt me niet uit, maar nachtdiensten draai ik echter nooit omdat ik overdag niet goed kan slapen. Mijn gezin moest wel erg wennen, want voorheen werkte ik maar 12 uur per week en alleen in de ochtend, en weinig tijdens weekenden. Nu werk ik veel 's avonds en moeten de mannen thuis soms voor hun eigen eten zorgen. Maar er ligt altijd wel wat in de vriezer en ondertussen zien ze dat ik blijer ben en met plezier naar het werk ga. Ze zijn inmiddels aan de situatie gewend!’
Werken in de flexpool van Kennemerhart? Vind hier de vacatures!